RedTiger Karate&Judo FURO Leszno a Ustawa KAMILKA

USTAWA KAMILKA - WIEDZA

Materiały edukacyjne zgromadzone przez Fundację „Życie Cudem Jest”

Prezentowane materiały sa zbiorem opracowań własnych a także materiałami pozyskanymi z internetu, w szczegolnosci ze stron rządowych oraz organizacji non-profit, wszelkie prawa zastrzeżone, dlatego też starano się o kompleksowe skazanie źródła pochodzenia. W sytuacji niepewności, bądź błędu na stronie, bardzo prosimy o tym fakcie nas powiadomić (korzystając z formularza oceny) i/lub zasięgnąć opinii w tym zakresie organów administracji samorządowej i rządowej.


Informacje ogólne

W związku z Ustawą Kamilka (link do: Dz.U.2024 poz. 424 Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11 marca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej), należy spełnić obowiązki określone w ustawie dotyczące ochrony dzieci.

Najważniejsze obowiązki, to:

Inne materiały pomocne przy uzupełnianiu wiedzy z zakresu ochrony małoletnich przez przemocą.


Materiały podstawowe z zakresu ochrony małoletnich przed przemocą w ramach szkolenia dla trenerów i pracowników Podmiotu:

1. Wprowadzenie

Znaczenie ochrony małoletnich

Ochrona małoletnich jest kluczowym obowiązkiem wszystkich instytucji, które mają styczność z dziećmi. Obejmuje to nie tylko Podmioty sportowe, ale również szkoły, placówki wychowawcze i organizacje pozarządowe. Dzieci mają prawo do bezpiecznego środowiska, które sprzyja ich rozwojowi fizycznemu, emocjonalnemu i społecznemu. Przemoc w jakiejkolwiek formie może prowadzić do długotrwałych skutków zdrowotnych i psychicznych, dlatego tak ważne jest wdrażanie skutecznych polityk ochrony.

Obowiązki prawne dotyczące ochrony dzieci

W Polsce istnieje szereg aktów prawnych, które regulują kwestie ochrony dzieci. Należy do nich m.in. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, który przewiduje kary za przemoc wobec dzieci. Podmioty sportowe są zobowiązane do przestrzegania tych przepisów oraz do wdrażania polityk ochrony dzieci.
Źródła:
• Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
• Kodeks karny

Obowiązki prawne dotyczące ochrony dzieci

W Polsce ochronę dzieci przed przemocą regulują różne akty prawne, w tym Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zgodnie z tymi przepisami, każdy, kto podejrzewa, że dziecko może być ofiarą przemocy, ma obowiązek zgłoszenia tego do odpowiednich służb. Organizacje sportowe są również zobowiązane do stworzenia polityki ochrony dzieci, która powinna być zgodna z ustawą „Kamilka”.

2. Rodzaje przemocy

Przemoc fizyczna
Definicja: Przemoc fizyczna to wszelkie działania, które prowadzą do uszkodzenia ciała dziecka.
Przykłady: Bicie, szarpanie, popychanie, używanie przedmiotów do zadawania bólu.
Objawy: Siniaki, oparzenia, blizny, zmiany w zachowaniu, takie jak lęk przed osobą, która może stosować przemoc.

Przemoc psychiczna
Definicja: Przemoc psychiczna obejmuje działania mające na celu zastraszenie, poniżenie lub zranienie psychiczne dziecka.
Przykłady: Krytykowanie, wyśmiewanie, izolowanie dziecka od rówieśników, groźby.
Objawy: Niska samoocena, wycofanie z zajęć, unikanie kontaktów społecznych, zmiany w nastroju.

Przemoc seksualna
Definicja: Przemoc seksualna to wszelkie działania seksualne podejmowane w stosunku do dziecka bez jego zgody.
Przykłady: Wykorzystywanie seksualne, uwodzenie, zmuszanie do czynów seksualnych.
Objawy: Nieadekwatne zachowanie seksualne, unikanie określonych osób, objawy depresji, lęki.

3. Rozpoznawanie oznak przemocy

Fizyczne: Obserwacja siniaków, oparzeń, blizn oraz nagłych zmian w zachowaniu (np. dziecko staje się lękliwe lub agresywne).

Psychiczne: Izolacja dziecka od rówieśników, niska samoocena, wycofanie z zajęć, nagłe zmiany w wydajności szkolnej.

Seksualne: Dziecko może wykazywać nieadekwatne zainteresowanie tematami seksualnymi, unikać osób, które wcześniej znało, czy mieć trudności w nawiązywaniu bliskich relacji.

4. Jak reagować na podejrzenia przemocy

Procedura zgłaszania
Każde podejrzenie przemocy powinno być zgłaszane natychmiast do zarządu Podmiotu. Należy postępować zgodnie z ustalonymi procedurami, które powinny obejmować zapisanie zdarzenia oraz zabezpieczenie wszelkich dowodów. Zgłoszenia muszą być traktowane jako poufne.

Współpraca z odpowiednimi instytucjami
W przypadku poważnych podejrzeń przemocy, Podmiot ma obowiązek współpracy z policją oraz ośrodkami pomocy społecznej. Należy przekazać wszelkie zebrane informacje oraz dowody dotyczące zgłoszenia. Zachowanie poufności i prywatności Zgłoszenia dotyczące przemocy muszą być traktowane z najwyższą ostrożnością, aby chronić prywatność dziecka oraz zgłaszającego. Tylko upoważnione osoby powinny mieć dostęp do informacji.

5. Wspieranie dzieci

Jak rozmawiać z dziećmi
Trenerzy powinni być przeszkoleni w prowadzeniu rozmów z dziećmi, aby mogły one czuć się bezpiecznie i swobodnie dzielić swoimi obawami. Ważne jest, aby używać prostego języka, być cierpliwym i słuchać aktywnie.

Techniki wsparcia emocjonalnego
Techniki takie jak aktywne słuchanie, zapewnianie wsparcia emocjonalnego, a także stosowanie odpowiednich technik relaksacyjnych mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie z emocjami i stresami związanymi z doświadczeniami przemocy.

Rola trenera/pracownika w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni
Trenerzy/pracownicy powinni dążyć do stworzenia atmosfery, w której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne. Regularne rozmowy na temat bezpieczeństwa oraz ustalanie jasnych zasad dotyczących kontaktów fizycznych mogą pomóc w zapobieganiu sytuacjom przemocy.

Przeciwdziałanie agresji i przemocy

(link do źródła na administracji państwowej na temat: "przeciwdziałanie agresji i przemocy")

Problematyka agresji i przemocy w podstawie programowej

W nowej podstawie programowej, w której cele ogólne oraz treści nauczania zostały opisane w postaci wymagań, realizacja treści nauczania dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie i w grupie rówieśniczej została mocniej podkreślona. Począwszy od wychowania przedszkolnego poprzez kolejne etapy edukacyjne aż do zakończenia procesu kształcenia, budowana i umacniana jest postawa szacunku i bezpieczeństwa własnego i innych, odpowiedzialności oraz prorodzinna. 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej zostanie przygotowane do właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia i będzie wiedziało, gdzie można otrzymać pomoc, będzie umiało o nią poprosić. Ponadto zostanie przygotowane w zakresie wychowania rodzinnego.

Problematyka przeciwdziałania przemocy w rodzinie i zagrożeń ze strony innych ludzi zawarta jest w edukacji społecznej na I i II etapie edukacyjnym w szkole podstawowej (np. uczeń wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich; zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc) oraz w treściach nauczania etyki (np. identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami).

Na III etapie edukacyjnym (gimnazjum) i IV etapie edukacyjnym (zasadnicza szkoła zawodowa, liceum ogólnokształcące i technikum)problematykę dotyczącą agresji i przemocy uwzględniają następujące przedmioty:

W nowej podstawie programowej szczególny nacisk został położony na kształtowanie postaw odpowiedzialnych, społecznych i prozdrowotnych. Ponadto rozwijanie postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji oraz wszelkiej dyskryminacji wpisuje się w działania przeciwko agresji i przemocy w szkole. Rozwijanie kompetencji społecznych nie może ograniczać się do ww. zajęć edukacyjnych, powinno być wspierane całym doświadczeniem szkolnym ucznia. Z tego punktu widzenia kwestie dotyczące profilaktyki agresji i przemocy w szkole uwzględnione są w podstawie programowej wszystkich przedmiotów. Niemożliwe jest wychowanie dobrych obywateli w szkole, w której reguły życia społecznego i atmosfera sprzeczne są z zasadami otwartej komunikacji i prawami człowieka. Ważny jest sposób traktowania uczniów na wszystkich lekcjach, jasne reguły w relacjach nauczycieli i uczniów, procedury odwoławcze w sytuacji konfliktów, a także zaangażowanie społeczności szkolnej w sprawy wykraczające poza mury szkoły. Istotną rolę w wychowaniu młodych obywateli odegrać może też samorząd uczniowski.

Szkolny program wychowawczy i program profilaktyki, gdzie działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki, tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.
Aby skutecznie realizować wychowawcze cele szkoły potrzebne są odpowiednie strategie wychowawcze i właściwe dla nich instrumenty.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) każda szkoła posiada własny program wychowawczy i program profilaktyki. Takie rozwiązanie systemowe pozwala na dostosowanie działań podejmowanych przez całą społeczność szkolną do potrzeb i wymagań konkretnej szkoły.
Zgodnie z art. 54 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły jest kompetencją rady rodziców, działającej w porozumieniu z radą pedagogiczną. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki są realizowane przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły.
(Poradnik: „Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki")

Profilaktyka rówieśnicza PAT
Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Komendą Główną Policji, realizuje działania rozwijające profilaktykę rówieśniczą uczniów jako skuteczną formę przeciwdziałania uzależnieniom.
Celem tych działań jest ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz z przemocą rówieśniczą. Zadanie to jest realizowane poprzez następujące projekty:
Program Profilaktyka a Ty (PaT) należy do strategii profilaktycznych aktywizujących twórczo młodzież na rzecz własnego rozwoju i pomocy rówieśnikom, którzy przejawiają zachowania problemowe. Jest więc formą profilaktyki uniwersalnej, która - w zależności od potrzeb - obejmuje również dzieci i młodzież z grup podwyższonego ryzyka. Jej istotą jest uruchamianie zasobów i potencjału młodzieży umożliwiających ich rozwój prospołeczny i prozdrowotny.
W 2011 r. z inicjatywy MEN powstał pilotażowy projekt PaT/E, czyli Profilaktyka a Ty/Edukacja. Program przygotowuje dorosłych animatorów profilaktycznych w środowisku lokalnym, którzy także zajmują się tworzeniem nowych grup PaT-owskich. Są to nauczyciele przedmiotu, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy, instruktorzy placówek kultury, a także placówek wychowania pozaszkolnego.
W ramach realizacji Programu, organizowane są także Regionalne Przystanki PaT. Dają one szanse udziału większej liczby młodzieży w spotkaniach przy wykorzystaniu lokalnych zasobów do tworzenia działań profilaktycznych.
W programie „Profilaktyka a Ty" uczestniczyło przez 8 lat ponad 100 tysięcy osób. W Polsce przez cały rok działa ponad 70 grup PaT. Ministerstwo Edukacji Narodowej uczestniczy w Przystanku PaT od 2009 r. Akcja „Przystanek PaT” to coroczne, ogólnopolskie spotkanie społeczności PaT z całego kraju promujące modę na życie wolne od uzależnień. Przez sześć dni odbywają się bezpłatne warsztaty artystyczne prowadzone przez zawodowych instruktorów. Młodzież bierze udział m.in. w zajęciach teatralnych, kuglarskich, wokalnych, tanecznych, literackich, recytatorskich, dziennikarskich, radiowych, etnograficznych, charakteryzatorskich i technicznych. W programie przewidziane są również warsztaty profilaktyczne, rozmowy filozoficzne, koncerty oraz spektakle w wykonaniu młodzieżowych grup teatralnych z całej Polski. Jest spotkaniem i głosem młodych w sprawie profilaktyki uzależnień, w którą zaangażowane są lokalne władze oświatowe, samorządowe, Policja i media.
W 2013 r., w ramach zakończenia Roku Bezpiecznej Szkoły odbył się VIII Przystanek PaT w Łodzi. W warsztatach i spotkaniach VIII Przystanku PaT wzięło udział ponad 2 tys. młodych ludzi z całej Polski. Uczestniczyli oni w bezpłatnych warsztatach radiowych, telewizyjnych, zajęciach sportowych, teatralnych, tanecznych, literackich, plastycznych oraz biotechnologiczno-chemicznych przygotowanych przez Politechnikę Łódzką, która aktywnie włączyła się w organizację akcji. Każdego dnia odbywały się także warsztaty profilaktyczne. Podczas finału uczestnicy VIII Przystanku PaT zaprezentowali efekty swojej pracy warsztatowej.
(Więcej informacji można uzyskać pod adresem: http://www.pat.policja.gov.pl

Materiały informacyjne i edukacyjne - oferta Ośrodka Rozwoju Edukacji dla rodziców nauczycieli

7. Źródła:

Różne
• Książka "Dzieci i młodzież w sytuacjach kryzysowych" - Zofia M. Wilk • Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej - Ochrona dzieci przed przemocą • Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę - Jak rozpoznać przemoc wobec dzieci? • Książka: "Ochrona dzieci przed przemocą. Przewodnik dla pracowników instytucji i organizacji" – Joanna R. Stasiak. • Książka: "Dzieci i przemoc. Psychologiczne aspekty ochrony dzieci przed przemocą" – Maria J. Nowak. • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. • Kodeks rodzinny i opiekuńczy. • https://www.rzecznikprawdziecka.gov.pl • https://www.prawodziecka.pl • Zaleca się również konsultację z literaturą fachową, taką jak: • "Ochrona dzieci przed przemocą" - prace zbiorowe, które można znaleźć w bibliotekach akademickich. • "Psychologia przemocy", gdzie omawiane są różne aspekty przemocy i jej wpływ na dzieci.

Wykaz materiałów w sieci Agresja i przemoc
Publikacje
• Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole. Poradnik dla nauczycieli • Klimat społeczny szkoły • Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli • Koncepcja resilience ‑ czyli jak można pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka • Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej • Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Wydanie II • Zasady i granice w profilaktyce problemowych zachowań dzieci w młodszym wieku szkolnym [pdf. 821 kB](otwórz w nowym oknie) • Planowanie przeciwdziałania agresji w szkole – poradnik(otwórz w nowym oknie) • Pomóżmy sobie czyli jak walczyć z agresją – program wychowawczy(otwórz w nowym oknie) • Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Wydanie II • Możliwości ograniczania agresji w szkole(otwórz w nowym oknie) • Planowanie przeciwdziałania agresji w szkole(otwórz w nowym oknie) • Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców • Prawa człowieka. Poradnik nauczyciela • Dziecko w postępowaniu sądowym • Metody rozwiązywania konfliktowych sytuacji w szkole • Mobbing i bullying w szkole. Charakterystyka zjawiska i program zapobiegania • Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka • Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne(otwórz w nowym oknie) • Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej • Debata nad kreowaniem wspierającego środowiska szkolnego • Psychospołeczne uwarunkowania bezpieczeństwa w szkole • Ramowy program działań profilaktyczno‐wychowawczych przeciw agresji • Przemoc wobec dziecka • Krzywdzenie emocjonalne dziecka • Profilaktyka agresji i przemocy. Materiały dla uczestników szkolenia Liderzy profilaktyki agresji i przemocy • Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie
Przemoc w rodzinie
1 Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole 2 Prezentacja: Procedura Niebieskie Karty w oświacie 3 Przemoc w rodzinie - działania pracowników oświaty 4 Prawne aspekty przemocy w rodzinieUjawnienie przez dziecko wykorzystywania seksualnego pracownikowi oświaty 5 Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole
Zachowania prowokacyjne
• Wprowadzenie do programu. Jak sobie radzić z trudnymi i prowokacyjnymi zachowaniami uczniów • Konstruktywna konfrontacja w klasie • Sztuka Konstruktywnej Konfrontacji • Konstruktywna konfrontacja. Istota, główne zasady i potrzebne umiejętności • Program „Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji”
Scenariusze zajęć
1 Debata nad kreowaniem wspierającego środowiska szkolnego 2 Scenariusze zajęć z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych uczniów w praktyce szkolnej 3 Umiejętności życiowe – ważny komponent szkoły przyjaznej dziecku 4 Stop cyberprzemocy(otwórz w nowym oknie) 5 Veto wobec agresji i przemocy(otwórz w nowym oknie) 6 Ocena moralna zjawiska przemocy(otwórz w nowym oknie) 7 Przemoc rówieśnicza(otwórz w nowym oknie) 8 Procedura Niebieskie Karty w oświacie. Scenariusz szkolenia dla pracowników oświaty
Aktywne linki do wybranych materiałów z zakresu ochrony małoletnich przed przemocą w ramach szkolenia dla trenerów i pracowników klubu

Procedury postępowania w przypadkach zgłoszeń o przemocy wobec dziecka

Krok Opis
1. Zgłoszenie przemocy Każde zgłoszenie przemocy wobec dziecka musi być natychmiast przekazane do zarządu Podmiotu oraz odpowiednich organów, takich jak policja lub ośrodek pomocy społecznej. Wszystkie zgłoszenia muszą być traktowane jako poufne i przetwarzane z zachowaniem prywatności dziecka.
2. Weryfikacja zgłoszenia Zarząd Podmiotu jest zobowiązany do natychmiastowej weryfikacji zgłoszenia poprzez rozmowy z dzieckiem, świadkami oraz ewentualnym sprawcą. W przypadku poważnych podejrzeń, sprawa musi zostać natychmiast zgłoszona odpowiednim organom ścigania.
3. Działania interwencyjne Jeśli zachodzi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia dziecka, należy natychmiast przerwać zajęcia i zapewnić dziecku bezpieczne miejsce. Należy poinformować opiekunów prawnych dziecka oraz powiadomić instytucje współpracujące, w tym opiekę społeczną.
4. Dokumentacja i raportowanie Każde zgłoszenie przemocy musi być odpowiednio udokumentowane, w tym opis zdarzenia, podjęte działania oraz kontakt z instytucjami zewnętrznymi. Raport musi być przechowywany w sposób zabezpieczony i dostępny wyłącznie dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo dzieci.
5. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi Podmiot powinien na bieżąco współpracować z instytucjami odpowiedzialnymi za pomoc dzieciom, zapewniając wszelką niezbędną dokumentację oraz dostęp do świadków i dowodów.

Przykładowe wzory formularzy zgłoszeniowych.

Formularz zgłoszenia podejrzenia przemocy wobec dziecka

Pola Formularza Dane
Imię i nazwisko zgłaszającego:
Stanowisko (jeśli dotyczy):
Data zgłoszenia:
Dane dziecka (ofiary przemocy):
Imię i nazwisko:
Wiek:
Adres zamieszkania:
Kontakt do opiekunów prawnych:
Opis podejrzenia przemocy:
Rodzaj przemocy (fizyczna/psychiczna/seksualna):
Opis sytuacji:
Świadkowie (jeśli dotyczy):
Imię i nazwisko świadka:
Dane kontaktowe:
Zgłoszone do (organ):
Policja / Ośrodek Pomocy Społecznej / Inne:
Podpis zgłaszającego:

Formularz zgłoszenia przemocy przez osobę trzecią

Pola Formularza Dane
Imię i nazwisko zgłaszającego:
Status (np. rodzic, trener, osoba postronna):
Data zgłoszenia:
Opis podejrzenia przemocy:
Miejsce i czas zdarzenia:
Opis zdarzenia:
Podjęte kroki:
Czy sprawa została zgłoszona do organów zewnętrznych? (tak/nie):
Jakie działania zostały podjęte na miejscu (np. interwencja, pomoc dziecku):
Podpis zgłaszającego:
UWAGA: Ten formularz umożliwia zgłaszanie podejrzeń przemocy wobec dziecka oraz dokumentowanie sytuacji, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa małoletnich uczestników zajęć sportowych.  

Lista instytucji współpracujących dla miasta Leszno (64-100):

Instytucje zgłoszeń

Lp Nazwa Adres E-mail www Telefon 1 Telefon 2
1 Komenda Miejska Policji w Lesznie ul. 17 Stycznia 8, 64-100 Leszno kpp.leszno@po.policja.gov.pl leszno.policja.gov.pl 47 77 31 200 112
2 Ośrodek Pomocy Społecznej w Lesznie ul. Dekana 10, 64-100 Leszno ops@leszno.pl ops.leszno.pl 65 529 60 65 65 529 60 64
3 Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Pl. Kościuszki 4b, 64-100 Leszno pcpr@powiat-leszczynski.pl pcpr.powiat-leszczynski.pl 65 529 68 83 65 529 68 81
4 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Lipowa 10, 64-100 Leszno sekretariat@pppleszno.pl pppleszno.pl 65 529 94 10 65 529 94 13
5 Prokuratura Rejonowa w Lesznie ul. Słowiańska 54, 64-100 Leszno prokuratura.leszno@prokuratura.gov.pl leszno.po.gov.pl 65 529 80 00 -
6 Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny w Lesznie ul. Dąbrowskiego 2, 64-100 Leszno administracja@leszno.sr.gov.pl leszno.sr.gov.pl 65 525 37 00 65 525 37 50

Uwagi: W tabeli zamieszczono instytucje odpowiedzialne za pomoc dzieciom w mieście Leszno, które mogą być kluczowe przy realizacji polityki ochrony dzieci zgodnie z ustawą Kamilka.

Test kompetencji z zakresu wiedzy z zakresu ochrony małoletnich przez przemocą.

Aby rozpocząć test kompetencji przejdź na dedykowaną stronę wwww, klikając link poniżej:

link do testu kompetencji ...

Oceń stronę - zgłoś swoje sugestie i uwagi

Oceń stronę odpowiadajac na 3 pytania... po prostu ...przejdź na stronę oceny, klikając link poniżej (uwaga: strona otwiera sie w nowym oknie):

link do arkusza oceny strony wwww ...

Podsumowanie

Polityka ochrony małoletnich ma na celu stworzenie bezpiecznego środowiska w Podmiotie sportów walki, w którym kontakt fizyczny jest nieodłącznym elementem treningu, ale prowadzony z pełnym poszanowaniem granic dziecka i zgodnie z przepisami prawnymi dotyczącymi ochrony dzieci przed przemocą. Wszyscy trenerzy i pracownicy muszą przestrzegać zasad niniejszej polityki, a działania Podmiotu będą stale monitorowane pod kątem ich zgodności z przepisami ustawowymi.